Louis Vuitton na kolejnych produktach zamieszcza logo nawiązujące do recyklingu, które zaprojektował Virgil Abloh. Znak domu mody w tej formule to powszechny proekologiczny symbol, układający się w litery „LV”. Obecnie Louis Vuitton to jedna z najsilniejszych i najbardziej wartościowych marek branży (wyprzedził ją jedynie sportowy fenomen Nike) — takie ruchy wskazują, jak istotna dla jej strategii i komunikacji stała się kwestia zrównoważonego rozwoju.

Prada z kolei bazuje na kultowym dla jej wizerunku trójkącie, upraszczając go i dodając w jego konturze grot strzały, również nawiązujący do znaku recyrkulacji surowców. Marka Valentino stosuje podobny zabieg w logo, którym sygnuje linię butów „Open for a Change”, wyprodukowanych z połączenia materiałów „bio-based” i pochodzących z recyklingu.


Jednym z kluczowych wyzwań dużych marek modowych jest zatrzymanie atencji coraz młodszych konsumentów, których oczekiwania znacznie różnią się od poprzednich generacji. Jeszcze do niedawna, zrównoważony rozwój i proekologiczne praktyki stały w całkowitej sprzeczności z modelem biznesowym high end’owych marek działających w branży modowej. Kwestie te były poruszane właściwie tylko w kontekście negatywnego wpływu sektora na środowisko, jak między innymi: spalanie nadprodukcji odzieży, łamanie praw człowieka w fabrykach w Azji czy zanieczyszczanie ekosystemu podczas wytwarzania tkanin. W miarę rosnącej świadomości, takie praktyki stały się niedopuszczalne, dokładnie tak, jak brak deklaracji dużych marek odnośnie ich celów klimatycznych. Dzisiaj firmy odzieżowe eksplorują możliwości ekologicznej produkcji, inwestują w materiały pozyskiwane w odpowiedzialny sposób, planują ciągłe ograniczanie emisji CO2. Jednocześnie, pragnąc pozostać transparentnymi wobec odbiorców, nieustannie pracują nad adekwatną formą komunikacji swoich działań.


Od 2019 roku, kiedy miała miejsce premiera kolekcji Re-Nylon Prady, dom mody stosuje przy produkcji swojej kultowej linii materiał, który można bez końca przetwarzać w nową tkaninę. Nylon wykorzystywany w ubraniach i akcesoriach powstaje z recyklingowanego plastiku zebranego w ramach oczyszczania oceanów, ze zużytych sieci rybackich, a także z odpadów włókien tekstylnych. Przede wszystkim ze względu na to, że nylon jest integralnym elementem dziedzictwa marki, projekt Re-Nylon jest poważnym zobowiązaniem Prady wobec świadomego działania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Cała kolekcja jest sygnowana wspomnianym proekologicznym logo. Fakt, że wysoce pożądane, wręcz ikoniczne produkty marki powstają ze zrównoważonego materiału, staje się pewnym wyznacznikiem dla branży.

Virgil Abloh już kiedy dołączył do Louis Vuitton w 2018 roku, wykazywał poświęcenie wobec wdrażania rozwiązań w kierunku gospodarki cyrkularnej. Przełomowa dla domu mody kolekcja „Felt Line” z 2021 roku powstała z ekologicznych, odpowiedzialnie wytworzonych materiałów, a na produktach po raz pierwszy można było zobaczyć „upcycling logo”. Właśnie (09/2022) miała miejsce premiera nowych, sportowych butów Louis Vuitton, wyprodukowanych w ponad 90% ze zrównoważonych materiałów, również zaprojektowanych z uwzględnieniem ekologicznego znaku „LV”. Kolejne produkty przedstawiane przez markę odzwierciedlają innowacyjne podejście i zaangażowanie w projektowanie zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Marka Valentino, poza wprowadzeniem linii „Open for Change”, zadeklarowała również całkowite usunięcie z łańcucha dostaw tekstyliów toksycznych dla środowiska. Kolejne domy mody także podejmują działania mające na celu przeobrażenie w zrównoważone firmy — między innymi Gucci z Circular Lines i kapsułową kolekcją Off the Grid, która składa się z ubrań i akcesoriów podróżnych. Projekt Gucci Equilibrium — posiadający dedykowane logo — to zobowiązanie marki wobec generowania pozytywnych zmian dla ludzi i planety.


Projekty proekologicznych, nowych wariantów logo, kolekcji i kampanii marek modowych pozwalają na docieranie do nowych grup odbiorców, odświeżają ich wizerunek, ale jednocześnie wiążą się z ryzykiem. Sprawiają, że zarówno konsumenci, jak i media, zaczynają bacznie obserwować i analizować ich poczynania, często publicznie.
Należy pamiętać o tym, że dotychczasowe proekologiczne kolekcje domów mody to nadal często linie tylko kilku produktów. Wykorzystywanie takiej komunikacji wielopoziomowo w celach wizerunkowych i sprzedażowych, w zestawieniu z deklaracją dążenia do zmiany w kierunku odpowiedzialnego biznesu, może budzić wątpliwości, szczególnie wśród osób zaangażowanych w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

Fundamentalną kwestią jest, aby nadrzędnym celem marek stało się również edukowanie w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji, przyczyniając się w ten sposób do przemyślanych zakupów o mniejszej częstotliwości.

Sytuacja, w której marki wprowadzają modyfikacje tak fundamentalnej kwestii dla ich tożsamości jak logo, świadczy o dogłębnej zmianie tego, czego ich zdaniem potrzebują konsumenci. To również znacząca deklaracja, która przy szerokim zasięgu komunikacji marek modowych, intensywnie promuje zrównoważone rozwiązania w branży oraz świadome decyzje konsumenckie.